Työyhteisösovittelu on yhteistyön kehittämisprosessi
Jokaisessa organisaatiossa on ihmisten välisiä jännitteitä, ristiriitoja tai konflikteja. Se, mitä ne aiheuttavat ja tarkoittavat, vaihtelee organisaatiosta riippuen. Konflikti voi estää työn sujumisen siinä mittakaavassa, että osallisina olevien työnteko ei etene - ja energia menee konfliktin ylläpitoon. Sairaslomakustannukset kasvavat ja työn laatu heikkenee. Toisaalla jännite on positiivinen innovaation ajuri, jolloin erilaisia näkökulmia omaavia ihmisiä arvostetaan ja toimintatavat kyetään näkemään kehittämismahdollisuuksina, vaikka työkaverin toimintatapa siinä hetkessä ärsyttäisikin. Tuloksellista ei ole myöskään se, että johtajan ajan vie muutaman työyhteisön jäsenen ristiriitojen jatkuva käsittely, kokonaisuuden johtamisen kärsiessä. Toisaalta näihin tilanteisiin on puututtava. Ja asioiden pitkittyminen lisää sen kompleksisuutta.
Työyhteisösovittelu on menetelmä ihmisten välisten jännitteiden, ristiriitojen ja konfliktien purkamiseen. Sovittelun tarkoituksena on löytää kestävä ja työn sujuvuutta tukeva ratkaisu. Käytännössä tämä tarkoittaa yhteistyön kehittämistä tai yhteistä ymmärrystä siitä, että joskus eri teille lähteminen on paras ratkaisu. Tavoitteena työn sujuvuus ja laadukkaan sekä tavoitteen mukaisen tuloksellisen työn tekemisen mahdollistuminen, inhimillisyys muistaen.
Vaikeita tunteita herättävissä tilanteissa tarvitsemme kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen tunteen, jotta kykenemme kuuntelemaan ja katsomaan asioita myötätuntoisesti sekä rakentavasti toistemme näkökulmasta. Sovittelussa tämä toteutuu luottamuksellisella jokaisen osallistujan näkökulman kuulemisella. Vastakkainasettelu syntyy nopeasti ilman myötätuntoa. Ja usein haastavienkin tilanteiden keskellä ajaudumme huomaamaan, että todellisuudessa kaikki haluavat hoitaa työnsä mahdollisimman hyvin.
Työyhteisösovittelu on mahdollisuus yhteistyön ja työn sujuvuuden korjaamiseen, sekä kehittämiseen puolueettoman ulkopuolisen ammattilaisen ohjauksessa. Työyhteisösovittelussa ei etsitä syyllisiä, vaan ratkaisuja.
Oman osaamiseni kautta toteutettuna työyhteisösovittelu voi olla selkeä interventio tilanteeseen tai pidempikestoinen sovittelua, työnohjausta, valmennusta ja pedagogiikkaa yhdistävä laajempi kehittämisprosessi. Toteutustapa riippuu tilanteesta, tavoitteesta, mahdollisesta käytettävästä ajasta, budjetista sekä organisaation tai työyhteisön mahdollisesta muusta tuesta.
Sovitteluprosessin sisältö
⇒ Toimeksiantovaihe
⇒ Info
⇒ Yksilökeskustelut
⇒ Yhteiskeskustelu ja sovinto-osuus
⇒ Seurantatapaaminen
Työyhteisösovittelun avulla voidaan vahvistaa vuorovaikutustaitoja, parantaa työilmapiiriä ja työrauhaa. Parhaimmillaan työyhteisösovittelu on yksilöistä organisaation kulttuurin, johtamisen ja rakenteiden tasolle ulottuva oppimisprosessi. Joka antaa työkaluja yhdessä toimimiseen myös jatkossa.