Psyykkinen valmennus
Joulukuulla sain psyykkisen valmentajan opintoni päätökseen. Hyvinvointi ja suorituskyky - yksityiskohtaiset harjoitteet sekä kokonaisvaltaiset keinot psyykkisen suorituskyvyn kehittämiseen eri ympäristöissä, ovat tämän taipaleen jälkeen vahvemmin ammatillisessa repussani mukana.
Oivalsin, että opinnot oikeastaan nivoivat aikaisempaa osaamistani lähemmäs toisiaan. Löysin keinoja hyödyntää vahvemmin joukkueurheilu sekä erityisopettajataustaani myös johtamisen, työnohjauksen sekä psyykkisen valmennuksen saralla.
Psyykkisen suorituskyvyn kehittäminen ja ylläpitäminen on käytännössä hyvin arkista toimintaa, jonka pohjalla on laadukas myönteinen vuorovaikutus. Johtaja, valmentaja, työnohjaaja, opettaja tai vanhempi voi omalla osaamisellaan edistää, ylläpitää tai estää psyykkistä suorituskykyä arjessa valta-asemastaan johtuen. Joko tiedostaen tai tiedostamattaan. Kaikki, ketkä käyttävät valtaa suhteessa muihin, vaikuttavat toistensa psyykkiseen suorituskykyyn. Kun tiedostaa toimintansa sekä sen vaikutuksen muihin, voi vaikuttaa omaan ja toisten suorituskykyyn tarkoituksenmukaisesti sitä edistäen. Jos ei vielä tiedosta, halutessaan voi oppia.
Kohta 9v poikamme on intohimoinen jalkapalloilija, jonka aamurutiineihin kuuluu tällä hetkellä 100 pomputtelua. Aina tuo ei onnistu ensimmäisellä tai viidennelläkään yrittämällä. Välillä harjoittelu nostaa esille monenlaisia, voimakkaitakin tunteita. Vireystilalla on vahva vaikutus. Nämä ovat tilanteita, jolloin on oivallinen mahdollisuus harjoitella myös psyykkisiä taitoja tulevaisuuden pääomaksi. Usein huomaan toistavani seuraavia sanoja ja kysymyksiä lapselleni: Hengitä, rauhoita mieli ja tee sitten. Mitä teit kun onnistuit? Miltä tekeminen silloin tuntui? Hyvä, huomasitko että kun rauhoitit mielen ja keskityit, onnistuit nopeammin? Kerrottakoon vielä, että tämä pomputtelu on lapsen itsensä luoma sisäisestä motivaatiosta lähtevä rutiini.
Kun on tietoisesti opetellut psyykkisiä taitoja, menetelmiä ja säätelykeinoja, on mahdollista vaikuttaa psyykkiseen suorituskykyyn. Unohtamatta, että psyykkisellä ja fyysisellä suorituskyvyllä on yhteys myös urheilun ulkopuolella.
Suorituskyky, hyvinvointi, osaaminen, oppiminen, vuorovaikutus ja johtaminen. Siinä sanat, mihin tämän hetkisen tietotaitoni vahvasti pohjaan. Näitä kaikkia me tarvitsemme niin yksilöiden, tiimien ja työyhteisöjen kuin organisaatioidenkin tasolla.