Perusasiat mahdollistavat onnistumisen
Onnistumistarinat työarjesta tuovat esille toimivia käytänteitä ja strategioita onnistumisten takaa, niin henkilökohtaisten kuin koko työyhteisön tasolla. Onnistumisiin pysähtyminen auttaa kiinnittämään huomion toimiviin asioihin, mutta mahdollistaa myös kehittämisen.
Kun selvitetään onnistumisen resepti tai kaava, voi sieltä lähteä poimimaan elementtejä, joihin jatkossakin kannattaa panostaa ja ottaa huomioon strategiatasolla saakka. Oli sitten työntekijä tai johtaja, omasta roolista löytyy vaikutusmahdollisuuksia. Miksi toimia muuten, kuin onnistumisen mahdollistavalla tavalla?
Miten me mahdollistetaan onnistuminen? Miten voin onnistua ja auttaa muita onnistumaan? Kokemus on osoittanut, että lähtökohtaisesti ihmiset haluavat onnistua ja tehdä työnsä hyvin, tilanteesta riippumatta.
Työnohjauksessakin näitä välillä asiakkaiden kanssa pohditaan, silloin on aikaa pysähtyä.
Työarjen onnistumistarinoiden taustalta voi kuulla esimerkiksi seuraavia onnistumisen mahdollistajia:
✔️Aika
✔️Ennakointi, selkeys ja joustavuus
✔️Kohtaaminen ja kuunteleminen
✔️Motivointi, kannustaminen
✔️Luottamus
✔️Rohkeus
✔️Oikea aikainen ja tasoinen tuki
✔️Tilannekohtainen osaaminen
✔️Yhteen hiileen puhaltaminen
✔️Asiakkaan tarpeen tunnistaminen
✔️Kärsivällisyys
Lopulta aika perusasioita, vai mitä ajattelet? Mitä lisäisit listaan?
On kuitenkin ymmärrettävä, mitä nämä asiat tarkoittavat omassa työroolissa ja työyhteisössä.