Konfliktikompetenssiin kuuluu kyky sietää ja käsitellä epämukavia tunteita
Osa johtajien ja työyhteisöjen konfliktikompetenssia on se, että kykenee sietämään ja käsittelemään epämiellyttäviä tunteita. Vaikeat ja ristiriitaiset tilanteet tuntuvat harvoin juhlalta. Mutta niiden onnistunut käsittely on lopulta helpottavaa, lopputuloksesta riippumatta.
Usein vaikeiden aiheiden puheeksiottamisessa nousee esille se, että emme halua pahoittaa toisen mieltä. Nostaessamme asioita esille, saatamme aiheuttaa epämukavia tunteita itselle ja toiselle. Toisaalta seurauksena on parhaimmillaan tilanteen käsittely. Tämä voi olla välillä työlästäkin. Tiedostamme, että asioiden käsittelemättä jättäminen paisuttaa, pitkittää ja monimutkaistaa yksinkertaisiakin juttuja.
Vaikka perustelut ovat kunnossa ja lakien sekä sopimusten mukainen linja on käytössä. Se ei poista epämukavia tunteita vaikeiden aiheiden äärellä. Sitä helpottaa inhimillisyyden hyväksyminen, arvostuksen ja myötätunnon osoittaminen, kohtaaminen sekä halu kuulla ja ymmärtää toinen toistamme. Jos emme ehdi, osaa, uskalla tai halua, on vaikeiden tilanteiden äärellä mahdotonta onnistua.
Ehkä olisi helpompaa olla lyhytnäköinen ja kapeakatseinen, miellyttää ja unohtaa taloudelliset sekä laadulliset vastuut työn tuloksesta. Tai katsoa pelkkiä numeroita ja unohtaa inhimillisyys. Kuitenkin tiedämme, että kestävän tuloksen takaa näiden yhdistelmä. Ja aikajanalla on liikuttava eri suuntiin. Organisaatioissa, joissa strateginen henkilöstöjohtaminen ei ole sananhelinää, ovat (inhimillisesti herkät) pehmeät ja (strategisesti) kovat elementit jatkuvan työn alla. Vaikeita aiheita ja ristiriitoja ei lakaista maton alle. Vaan mietitään rakentavasti yhdessä, miten löydetään inhimilliset ja työn sujuvuutta tukevat ratkaisut tilanteisiin.